Vi går igenom hur du går tillväga för att ordna underlag när företaget handlar av privatpersoner, exempelvis begagnade varor.
Det händer ibland att företag köper begagnade varor, och då från privatpersoner.
Ingen moms
Likt en begagnad vara som säljs av ett företag finns det ingen moms att dra av; momsen hanteras i varans "första" transaktion, vilket är den första gången den köps av privatpersonen i det här fallet. Det betyder att kvittots momssats är 0% och att det ska framgå att momsen är 0 kr.
Kvitto från privatperson
Oavsett om du köper varor från en privatperson eller från ett företag så behöver du ett underlag för verifikationen i din bokföring — du behöver kunna styrka att transaktionen ägt rum, när den ägt rum, vilka parter som var inblandade och vilket belopp transaktionen gällde.
Säljaren — privatpersonen i det här fallet — skriver ner följande detaljer på ett papper:
- Säljarens namn och personnummer
- Köparens namn (ditt företag) och organisationsnummer
- Transaktionsdatum
- Varan eller varorna som transaktionen avser
- Belopp per styck samt totalbelopp
- Momssats och momsbelopp (0 kr vid begagnad vara)
- Betalvillkor (exempelvis direktbetalning, 10 dagar, 30 dagar)
- Betalmetod (Swish, banköverföring, kontant betalning)
Om det är möjigt bör även säljaren signera dokumentet när det är utskrivet, för att ytterligare stärka dess autenticitet. Du kan sedan skanna in dokumentet och lagra det digitalt med ert övriga bokföringsunderlag.